Onze vijf meest bijzondere campers van het jaar 2020

Luc Schaepkens

Ook dit jaar kwamen er op Campingtrend campers voorbij die opvielen omdat ze anders waren. We kijken terug naar de vijf meest bijzondere campers van 2020.

Bijzondere campers 2020: klein

Lada is waarschijnlijk het laatste merk waar je aan denkt als we het over bijzondere campers gaan hebben. Toch is er een moderne Lada als camper. En die vinden we echt wel bijzonder. De Lada Granta is voor Russische begrippen helemaal van deze tijd. Zo heeft hij ABS en stuurbekrachtiging. Onder de kap ligt een 1.6 liter benzinemotor met 87 pk. Hij is net geen 5 meter lang. De Granta heeft een laadvermogen van 550 kilo. De camperversie is behalve in Rusland nu ook te koop in Duitsland. Daar kennen ze geen bpm en ligt de prijs rond de 30.000 euro. Meer Russische campers: ook de Lada Niva staat bij hetzelfde bedrijf. Je leest het allemaal in dit artikel. UAZ Nederland maakt overigens ook van de oerbus Bukhanka een camperversie.

De Lada Granta camper (links) en de Lada Niva als besteller die ook om te bouwen is.
De Lada Granta camper (links) en de Lada Niva als besteller die ook om te bouwen is.

Groot

Ook dit jaar hadden we weer een paar grote jongens. De Duitse camperbouwer Vario Mobil maakt alleen maar XXL-campers. Daar rollen alleen maar bijzondere campers uit de poort. Zoals de Perfect 1000 waarmee ze inderdaad de perfecte camper proberen neer te zetten. Hij is 10 meter lang, weegt 18 ton en kan 354 pk’s op de been brengen. Basis is een Mercedes Actros 1835 LL. Als je mond buiten al niet open is gevallen van verbazing, dan doet hij dat binnen zéker. Want de Perfect 1000 is meer dan een opvallende camper: het is een paleis op wielen. Lees hier het artikel en vergaap je aan de foto’s. Ook Concorde weet wat groot is. De nieuwe Concorde Liner staat voor 2,5 tot 3 ton voor de deur. Toch nog even dat oudejaarslot kopen? We hebben er een leuke video van.

Stoer

Vergeet 4×4; wat dacht je van 8×8? Niet omdat het moet, maar omdat het kan. In Australië draaien ze er hun hand niet voor om. De Commander 8×8 (foto) heeft een 8 meter lange MAN als basis. Te krap? Niet met een uitschuifbare zolder. Met twee verdiepingen heb je ruimte voor het hele gezin. Boven ontstaat met een druk op de knop een heuse slaapzaal. Hij is alleen down under te koop. Deze bijzondere camper kost wat – omgerekend 1,2 miljoen euro – maar dan heb je ook wat. Bewonder hem hier.

Indrukwekkend

Niesmann+Bischoff introduceerde dit jaar hun iSmove. We noemden deze integraalcamper eerder al de meest indrukwekkende nieuweling van het jaar. Hij mag in het rijtje bijzondere campers van dit jaar dan ook niet ontbreken. Hij combineert compacte afmetingen met een overdaad aan luxe en slimme oplossingen. Desondanks lukt het N+B om onder de 3500 kilogrens te blijven. Een in meerdere opzichten zeer opvallende camper. We schreven er een artikel over. In onderstaande video geven we je een rondleiding.

Elektrisch

Het zit eraan te komen. Niet alleen koken we straks elektrisch in onze camper. Ook de aandrijving haalt zijn voeding uit het stopcontact. Een aantal fabrikanten doet zijn best om ons hiervoor warm te krijgen. Zo maakte een Duitser dit jaar een reis naar de Noordkaap met een e-Crafter. Kwestie van zo’n 95 keer opladen. Volgend jaar komt VW met zijn ID. Buzz. Dit busje zou een actieradius van 400 tot 500 kilometer hebben. En dat kan voor de gemiddelde camperaar genoeg zijn om het interessant te maken. Volkswagen adverteert met de slogan ‘Het icoon van de toekomst’. Om aandacht te trekken werd een icoon uit het verleden gebruikt. Een VW T1 in Sambauitvoering – bouwjaar 1966 – kreeg een elektrische aandrijving. Die hoort zeker thuis in het rijtje bijzondere campers. Om maar aan te tonen dat ook oldtimers om te bouwen zijn. Daarna heb je nooit meer last van een milieuzone. Lees hier het artikel.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur