Jos Mark
Eigenaar CampingtrendJos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper Carthago C-Tourer 145 RB LE.
Het is een beetje vreemd om het over oorlog te hebben op een website over kamperen. Wij hebben het liever over vrije tijd en vrijheid. Maar soms kun je niet anders en vandaag is zo'n dag. De oorlog tussen Rusland en de Oekraïne heeft ook ons bereikt. Na de problemen door Covid en als gevolg de gebrekkige leveringen uit China, blijken nu cruciale onderdelen voor auto's en bedrijfswagens – zoals kabelbomen – uit Oekraïne te komen.
Als het over bedrijfswagens gaat dan raakt dat de voertuigen die als basis voor campers worden gebruikt. Zo hebben producenten van bedrijfswagens de afgelopen tijd bijvoorbeeld last gehad van gebrek aan chips in voertuigen. Een aluminiumtekort heeft invloed op de snelheid van bouwen en leveren. En nu is er een nieuwe tegenslag: voor veel voertuigen komen de kabelbomen uit het oorlogsgebied.
2 maart 2022, VDL Nedcar sluit fabriek omdat onderdelen uit Oekraïne niet meer geleverd worden.
7 maart 2022, Productielijnen van BMW, Volkswagen, Porsche gesloten door gebrek aan onderdelen.
9 maart 2022, Duitse auto-industrie plat doordat onderdelen uit Oekraïne niet meer komen.
Dit zijn zomaar drie van de berichten die je misschien gemist hebt, maar die spreken van de grote invloed die de oorlog in Oekraïne op toeleveringsbedrijven heeft. De Duitse producent van kabelbomen Leoni heeft namelijk twee fabrieken in West-Oekraïne. In de plaatsen Stryi en Koloyya werken in totaal zo’n 7000 mensen aan de productie van die kabelbomen voor verschillende automerken.
Niet alleen de onderdelen uit Oekraïne remmen de productie. Ook grondstoffen en bijvoorbeeld autobanden uit Rusland worden schaars. Volgens analisten is Oekraïne verantwoordelijk voor 7% van de toeleveringen aan autobouwers in Europa. De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in het land en er staan inmiddels zo’n 38 fabrieken die aan de Europese auto-industrie leveren.
Maar ook Rusland levert onderdelen en grondstoffen. Zoals neon – een gas dat bij productie van chips wordt gebruikt – en autobanden van Continental. En nikkel, een grondstof voor productie van lithium-accu’s. Door de sancties die Europa aan Rusland oplegt, komen ook die leveringen in het geding.
Een ander gevolg is het sluiten van fabrieken en stoppen van investeringen. Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Fiat en Opel, heeft besloten de productie van bestelwagens uit Rusland terug te trekken. In Rusland worden de Opel Vivaro, Peugeot Expert, Citroёn Jumpy en Fiat Scudo gebouwd. Ook toekomstige investeringen zijn door Stellantis bevroren.
De oplossing voor het – op dit moment – grootste probleem, de kabelbomen, is niet eenvoudig te vinden. Hoewel de leveranciers ook fabrieken voor kabelbomen in andere delen van de wereld hebben kost het organiseren van die productie, het trainen van mensen en het opbouwen van een productielijn tijd. Het kan maanden duren voordat een structurele oplossing klaar is.
Volkswagen Group CEO Herbert Diess waarschuwt dat de gevolgen voor de economie bij een aanhoudende oorlog in de Oekraïne groter zullen zijn dan de invloed die Covid tot nu toe heeft gehad.
Er doen sterke geruchten de ronde dat Fiat (Stellantis) haar focus aan het verleggen is. De tot op heden grootste leverancier van chassis voor campers kiest er volgens de geruchten voor om de markt voor campers te verlaten. Grote bestellingen zijn geannuleerd, wagens die vaak al als camper zijn verkocht aan klanten. Nieuwe orders worden mondjesmaat aangenomen. Mercedes en Ford staan klaar om in het ontstane gat te stappen. Maar het ontwikkelen van campers op die bases kost tijd.
Vervelende ongemakken dus voor mensen die wachten op een camper, al valt dat in het niet bij het leed dat alle mensen in de oorlog nu treft.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!