Luc Schaepkens
Redacteur
De Opel Movano was tot voor kort gelijk aan de Renault Master en Nissan NV400. Door het samengaan van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Groupe PSA – onder de naam Stellantis – kon dat niet meer. De nieuwe Movano is vanaf nu – naast de Peugeot Boxer, Citroën Jumper en de Amerikaanse Ram Promaster – het derde zusje van de Fiat Ducato.
Vanaf nu rolt ook de Opel Movano van de band in de Sevel-fabriek. Samen met zijn drie Europese zusjes. De Movano blijft de grootste bestelbus van Opel. De voorkant heeft een iets andere grill, uiteraard met het Opel-logo. De Opel-kleur geel van het exemplaar op de foto’s lijkt ons alleen optioneel verkrijgbaar.
Net als zijn zusjes komt de Opel Movano in verschillende carrosserievarianten beschikbaar. De maten lopen van L1 tot L4 en H1 tot H3. Oftewel 4,96 tot 6,36 meter lang en 2,25 tot 2,76 meter hoog. Hij is er met moderne dieselmotoren en – als Movano-e – met een volledig elektrische aandrijving. Die laatste levert 122 pk, met een accu van naar keus 37 of 70 kWh. Daar kan hij respectievelijk 117 en 224 kilometer ver mee komen
De euronorm 6d dieselmotoren lopen uiteen van 120 tot 165 pk. De Opel heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee zit hij qua techniek dichter bij de Citroën Jumper dan bij de Fiat Ducato. Voorin heeft de Opel Movano drie zitplaatsen. Hij is uitgerust met assist-systemen, waarvan er een aantal standaard zijn. De elektrisch aangedreven Movan0-e staat dit jaar nog bij de Opel-dealer. Prijzen heeft Opel nog niet bekendgemaakt.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!