Scout Stop & Stay klapcaravan voor achter de e-bike

Luc Schaepkens

Zogenoemde fietscaravans bestaan al langer, zoals die van Wide Path. Scout voegt daar nu de Scout Stop & Stay aan toe. Compleet met oplooprem. En speciaal voor achter de e-bike.

Scout Stop & Stay is een veelzijdig karretje

Eerst zagen we de gewone fietsaanhangers opkomen. Kampeerders die per fiets onderweg waren, hadden daarmee voldoende plek voor hun tent en kampeeruitrusting. Vervolgens was het een niet al te grote stap naar een tent op een aanhanger. Daarvan kwam de klapcaravan. De Scout klapcaravan Stop & Stay heeft als basis de fietsaanhanger van de Duitse firma CreaCon. Het bijzondere van deze fietsaanhanger is dat hij is uitgerust met een hydraulisch werkende oplooprem. De Shimano-schijfremmen van de aanhanger remmen mee. Dat is wel zo prettig als je de nodige kilo’s achter je fiets hebt hangen. De toegestane maximale snelheid voor de aanhanger is 25 kilometer per uur. Dat is gebruikelijk bij e-bikes. De klapcaravan zit vast aan de achteras van je fiets. Het maximale draagvermogen van de Scout Stop & Stay is 80 kilo.

Basisaanhanger

De basisaanhanger is verkrijgbaar in drie verschillende maten. De lengte varieert van 1,44 tot 1,50 meter en de breedte van 65 tot 95 centimeter. Het caravandeel is er in een paar minuten vanaf te halen. Dan heb je een handig karretje voor de boodschappen of voor een bezoek aan de bouwmarkt. Het caravandeel is te koop in een één- en een tweepersoonsversie. Het bed met een dak erboven heeft een bedmaat van 190 bij 60 centimeter in de kleinste versie. De grootste variant heeft een bedmaat van 200 bij 120 centimeter. Onder het bed is ruimte voor bagagekisten. De zijkanten zijn gemaakt van tentdoek. Aan de Scout Stay & Stop kun je een voortent vastmaken. Daarin kun je staan. Ook is er genoeg ruimte voor nog een slaapplaats. Luifeltje eraan en je hebt ook nog eens een schaduwplekje.

De Scout Stop & Stay weegt – afhankelijk van het model – tussen de 15 en 19 kilo. De prijzen voor de verschillende modellen beginnen bij 1780 euro. De grootste versie heeft een prijskaartje van 6750 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur