Stellantis nieuws 2024

Stellantis 2024: nieuwe generatie van populaire basisvoertuigen

Marije Onderwaater

Zie je een camper rijden? Grote kans dat deze een Fiat-, Opel-, Citroën- of Peugeot-chassis heeft. Alle vier vallen onder moederbedrijf Stellantis. Dat kondigt nu vernieuwingen voor het kwartet aan. Het ziet er alleen naar uit de campermarkt pas eind 2024 de beschikking over deze nieuwe modellen heeft.

Stellantis voert vernieuwingen door in twaalf modellen, verdeeld over de vier merken. Dat zijn de Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper, de Fiat Doblò, Scudo en Ducato, de Opel Combo, Vivaro en Movano, en de Peugeot Partner, Expert en Boxer. In alle modellen is de cabine aangepakt, met onder meer een nieuw 10 inch infotainmentsysteem. Alle bestaande rijhulpsystemen kregen een update. Verder is 100% connectiviteit nu de standaard in de Stellantis-merken. Ook zet het bedrijf volop in op emissievrije voertuigen. Daarvoor gebruikt Stellantis een tweede generatie waterstof-brandstofcellen voor middelgrote bestelwagens, die halverwege volgend jaar op de markt komen.

Hieronder lees je per merk wat de vernieuwingen zijn voor de populaire camperchassis.

Fiat: nieuwe E-Ducato en achttrapsautomaat

Fiat Ducato blijft ongekend populair als basisvoertuig voor campers. Iets waar Fiat en Stellantis behoorlijk trots op zijn, zo laten ze weten. “Het Ducato-basisvoertuig voor campers, de echte ster in zijn sector, vertegenwoordigt een technische evolutie die doorgaat op het succes van het model dat sinds 1981 onafgebroken wordt geproduceerd.”

E-Ducato
Om helemaal up-to-date te blijven, pakt Fiat onder meer de E-Ducato aan. Die krijgt voor 2024 een nieuw accupakket met een capaciteit van 11o kWh. Hiermee is een actieradius van ca. 420 kilometer te bereiken, wat flink meer is dan de huidige E-Ducato voor elkaar krijgt. Fiat vernieuwt ook het oplaadsysteem, waardoor het opladen van de accu nog sneller gaat. Bestuurders kunnen in de nieuwe E-Ducato kiezen in welke modus ze rijden: Eco, Normal en Power. Acceleratie en topsnelheid verschillen per modus en daarmee ook de actieradius.

Andere Ducato’s
De Ducato’s met een brandstofmotor krijgen voor het nieuwe modeljaar de nieuwste generatie MultiJet-dieselmotoren die voldoen aan de Euro 6E-norm. Er is keuze uit een 120 pk-, 140 pk- en 180 pk- motor. Standaard zijn ze gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Nieuw is de achttrapsautomaat, die als optie mogelijk is op de 140 pk- en 180 pk-motor.

Voor zowel de E-Ducato als de andere Ducato’s zijn het laadvermogen en het laadvolume verbeterd.

Fiat Ducato 2024
De immer populaire Fiat Ducato
Fiat Ducato 2024
De immer populaire Fiat Ducato

Citroën: opgefrist logo en nieuwe elektromotor

De Berlingo Van, Jumpy en Jumper zijn de eerste modellen met het nieuwe Citroën-logo. Hierin is nog steeds het oude logo te zien, al is het onmiskenbaar vernieuwd. Ook het design van het exterieur en het dashboard zijn aangepakt. Voor Citroën ligt de focus vooral op het welzijn van de inzittenden, met veel aandacht voor comfort, connectiviteit, rijhulpsystemen en aandrijflijnen.

Citroën Jumper
Het front van de nieuwe Jumper is compleet vernieuwd, met een andere bumper, een grille in carrosseriekleur en vernieuwde buitenspiegels. De nieuwe led-koplampen zijn volgens Citroën eleganter én efficiënter dan de halogeenkoplampen die de Jumper eerder had. De achterlichten hebben eveneens een nieuw design.

Voor 2024 krijgt de Jumper een nieuwe 2.2 dieselmotor – een verschil met de 2.0 van voorheen – waarbij keuze is uit 120 pk, 140 pk en 180 pk. Net als bij de Ducato is de handgeschakelde zesversnellingsbak hier ook nieuw. Voor de BlueHDi 140 en de BlueHDi 180 is de achttrapsautomaat als optie verkrijgbaar. Het is de eerste keer dat de Jumper met automaat te koop is.

ë-Jumper
De nieuwe brandstofcelmotor komt ook naar de Jumper en wel in de tweede helft van 2024. De 100 % elektrische motor van de ë-Jumper is helemaal vernieuwd en van 90 kW/122 pk naar 200 kW/270 pk gegaan. De 37- en 70 kWh-batterijen die de elektrische Jumper voorheen had, zijn ingeruild voor één 110 kWh-batterij, waarmee een WLTP-bereik tot 420 kilometer mogelijk is. Hier ook de drie rijmodi Normal, Eco en Power.

 

Stellantis ë-Jumper
Stellantis ë-Jumper

Peugeot: elektrische ambitie

Peugeot richt zich op de toekomst en zet vol in op zijn elektrische modellen: de e-Partner, de e-Expert en de e-Boxer. Peugeot laat weten ernaar te streven in 2025 van elk model een elektrische versie te kunnen bieden. Het merk heeft zelfs de ambitie om in 2030 het eerste 100% elektrische merk in Europa te zijn.

e-Boxer
Volgens Peugeot luidt de vernieuwde e-Boxer een ander tijdperk in met een 100 % elektromotor van 200 kW/270 pk, die een actieradius tot 420 kilometer heeft. Veel aandacht is er ook voor rijcomfort en veiligheid. De batterij is aan de onderkant van de bus geïnstalleerd waardoor de e-Boxer veel laadvolume – tot 17 m³ – en een laadvermogen tot 1500 kilogram behoudt. Aan de buitenkant vallen de nieuw ontworpen voorbumper, buitenspiegels en grille op. Ook nieuw zijn de full led-koplampen en het design van de achterlichten. Net als bij Citroën, is ook de Peugeot van een ander logo voorzien. In het interieur hebben het stuur, het instrumentenpaneel, het dashboard, de stoelbekleding en de deurpanelen een update gekregen.

Voor 2024 krijgt de e-Boxer verder een elektrische parkeerrem, elektrische stuurbekrachtiging, een keyless entry-systeem, een volledig digitaal 7 inch instrumentenpaneel, een centraal 10 inch touchscreen en een draadloze oplader voor smartphones. De bus is daarnaast uitgebreid met extra rijhulpsystemen waaronder vermoeidheidswaarschuwing, rijstrook-assist, een automatisch noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie, een slimme snelheidsbegrenzer, adaptieve cruise control met stop and go-functie en een verkeersbordenlezer.

Stellantis 2024 - Peugeot e-Boxer
Stellantis 2024 - Peugeot e-Boxer

Opel: nieuw interieur en opgefrist exterieur

Bij Opel zijn het exterieur en het interieur van de Combo, de Vivaro en de Movano vernieuwd. Laatstgenoemde kan zich verheugen op de waterstofbrandstofcel, waarmee hij volgens Opel ‘in de nabije toekomst’ verkrijgbaar zal zijn. Aan de voorzijde van de bedrijfsvoertuigen maakt het merk de connectie tussen de koplampen en het beroemde ‘blitz’-logo. Hierdoor ontstaat volgens Opel één visuele eenheid die zich volledig over de voorkant van het voertuig uitstrekt. In de cabine hebben de Combo, Vivaro en Movano nu nieuwe draadloze infotainmentsystemen die zijn voorzien van een touchscreen – met kleur en tot 10 inch groot – en Apple CarPlay en AndroidAuto ondersteunen.

Binnenkort komt Opel met meer nieuws over de vernieuwingen voor het komende modeljaar.

Opel Vivaro, Combo en Movano
Opel Vivaro, Combo en Movano

Stellantis 2024: al het nieuws

Krijg je niet genoeg van het Stellantis 2024-nieuws? Kijk dan op de website voor nog veel meer informatie. Je komt er via onderstaande button.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…