Jos Mark
Eigenaar CampingtrendJos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper Carthago C-Tourer 145 RB LE.
Geen camper voor elke dag of misschien is dit eigenlijk helemaal geen camper? De Bimobil 462 EX is eerder een overland-voertuig en geschikt voor de reis van je leven.
Een 4×4-onderstel van Iveco, 90 centimeter doorwaadhoogte en drie sperren op het differentieel; dan weet je dat een nat veldje jou niet tegenhoudt. Sterker nog, een ondiep beekje of een zandduin doet je eigenlijk ook niets.
Jaja, ik hoor jullie al mopperen: ‘dit is toch niet normaal, ik zie mezelf al staan op de camping’. Daar heb je helemaal gelijk in. De meeste campings zien je misschien liever niet komen. De camping is ook niet de natuurlijke habitat van dit soort voertuigen. Deze wagens voelen zich meer op hun gemak in de woestijn, waar je dan natuurlijk eerst zelf naartoe bent gereden. Daar geniet je van een onvergetelijke zonsondergang, sta je bij zonsopgang onder de buitendouche en geniet je in totale rust van het overweldigende uitzicht. Dat doe je niet in een vakantie van drie weken, nee zelfs met een maand red je het niet. Een sabbatical komt dichter in de buurt voor de reis van je leven. Dat Bimobil ook bijzondere campers maakt waarmee je wel op de camping terechtkunt lees je in dit artikel.
De Bimobil 462 EX is een terreinvoertuig bij uitstek. De wielbasis is kort zodat je makkelijk kunt draaien. De achterbumper of ‘onderrijbeveiliging’ kun je opklappen zodat de hellinghoek achter het achterwiel wordt vergroot. De opbouw is zelfdragend gebouwd en flexibel op het chassis gemonteerd. Dit is nodig om het ’torderen’, het wringen van het chassis, te verwerken.
De als basis gebruikte Iveco is een goede bekende in de ‘zandbak’. Het chassis wordt onder meer ingezet als basis voor grondverzet en militaire vrachtwagens en is dus geschikt voor een modderige en zanderige omgeving.
De ‘bak’ (opbouw) van de Bimobil 462 EX is geschikt voor reizen met vier personen. Achterin boven de grote berging bevindt zich een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed, ervoor aan de rechterkant een keuken. Links de badkamer met douche en toilet en een wegschuifbare wasbak. Linksvoor bevindt zich de treinzit waar je met vier personen kunt zitten en na ombouw met twee personen kunt slapen. Midden in de voorwand zit de doorgang naar de cabine en rechts is de kledingkast te vinden. De hele cabine is hoog op het chassis geplaatst, wat voor bodemvrijheid zorgt. Rondom de randen is een rail aangebracht die ervoor moet zorgen dat dikke overhangende takken over de bak worden geleid zonder teveel schade aan te brengen.