Martine van Kuler
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Veel vakantiegangers ontkomen er niet aan: tol betalen. In veel populaire Europese vakantielanden rijd je immers over tolwegen naar je bestemming. Maar niet overal betaal je evenveel en op dezelfde manier. In dit artikel lees je er meer over.
Nederlandse autobezitters betalen wegenbelasting en accijnzen op brandstof. Van dat geld worden de wegen in ons land onderhouden. Toeristen rijden gratis over de Nederlandse snelwegen. In veel Europese landen is dit anders. Daar financieren ze de infrastructuur door tol te heffen. En helaas, ook toeristen ontkomen daar niet aan.
Frankrijk staat bekend om zijn uitgebreide netwerk van tolwegen. Door de tolkosten kan de prijs van een vakantie vrij hoog oplopen, afhankelijk van de afstand en route. Rijd je met een middenklasse personenauto van Utrecht naar de Côte d’Azur dan ben je voor een enkele reis 72,90 euro kwijt, volgens de ANWB routeplanner. Als je met een caravan rijdt, betaal je meer.
Tol betalen kan in Frankrijk door middel van een tolbadge, een creditcard of met contant geld. Op sommige wegen werkt een gewone pinpas ook, maar je kunt er niet zonder meer vanuit gaan. Boven elke tolpoort staat aangegeven op welke wijze je kunt betalen. Passeer je geen tolpoort? Ook dan kun je op een tolweg rijden, de zogeheten ‘Péage en Flux libre’. Hoe dat precies zit lees je in dit artikel.
De Autostrade is ruim 3000 kilometer lang, dus geheid dat je moet betalen als je naar je Italiaanse vakantiebestemming gaat. Voor een enkele reis van Milaan naar Rome ben je met een gemiddelde personenauto ruim vijftig euro kwijt.
Net als in Frankrijk kun je betalen door middel van een tolbadge, creditcard of bankpas. Bij bemande tolpoorten kan dat ook met contant geld. In Noord-Italië is de Autostrada Pedemontana Lombarda (elektronische tolheffing) ingevoerd op de A36 ten noorden van Milaan, de A60 ten zuiden van Varese en de A59 bij Como. Binnen vijftien dagen nadat je over deze wegen hebt gereden, moet je je kenteken registreren. Dat kan hier.
Tolwegen zijn in Spanje niet zo populair en in 2021 zijn er dan ook veel afgeschaft. Zo hoef je over een groot deel van de route tussen de Franse grens bij Perpignan en Alicante niet meer te betalen. Ook de AP-7 tussen Tarragona (vanaf Salou) tot Alicante is tolvrij. Op de autopista van Bilbao tot San Sebastian en de Franse grens moet je nog wél betalen. Dit kan ook hier met een tolbadge, creditcard of contant geld.
Alle autosnelwegen in Kroatië zijn tolwegen, behalve de snelweg bij Zagreb en de A7 van Rijeka in de richting van Krk. Voor een enkele reis van Split naar Zagreb in een gemiddelde personenauto betaal je 24 euro. Dit kan met een tolbadge, creditcard of contant geld.
In Frankrijk en Italië betaal je per gereden kilometer. In Oostenrijk, Zwitserland en Slovenië is het systeem anders, want in deze landen is een tolvignet vereist. Een Zwitsers jaarvignet kost 40 Zwitserse francs. Voor 44,95 euro koop je hem voor je vakantie al bij de ANWB. Ook is het vignet te koop aan de Zwitserse grens en bij postkantoren en tankstations in het land.
Ook voor Slovenië dien je een tolvignet aan te schaffen. Het e-vignet is beschikbaar voor een week (cat. A: 16 euro), een maand (cat. A: 32 euro) of een jaar (cat. A: 117,50 euro) en koop je op deze website. Voor de Karawankentunnel (op de grens van Oostenrijk en Slovenië) dien je apart tol te betalen. Dit kan contant of met een bankpas of creditcard.
In Oostenrijk zijn verschillende tolvignetten beschikbaar. In dit artikel lees je daar meer over.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!