Luc Schaepkens
Redacteur
Ga je winterkamperen? Kijk dan vooraf naar je banden. Een winterband is in een aantal landen namelijk verplicht. Die winterband doet zijn werk het beste als de temperatuur onder de zeven graden zakt. Maar niet elke M+S of all season-band is ook een winterband. Wat is een winterband eigenlijk en waar is hij verplicht? En wat betekent het Alpine-symbool?
Vergeet niet je banden te checken voordat je gaat winterkamperen. In veel landen zijn winterbanden, of banden met het Alpine-logo, namelijk verplicht. Winterbanden zijn zo ontworpen dat ze bij temperaturen onder de 7 graden meer grip geven. Ook als er geen ijzel of sneeuw ligt. Dat heeft onder meer te maken met een andere chemische samenstelling van het rubber. Het rubber van zomerbanden verhardt namelijk bij temperaturen onder de 7 graden. Daardoor heb je minder grip op de weg. Het rubber van een winterband is meer flexibel. In combinatie met een tot 10% dieper profiel geeft deze band meer grip. Een winterband heeft tien keer meer zelfblokkerende lamellen (diepe groeven) dan een zomerband. Winterbanden hebben daardoor – onder de 7 graden – een positieve invloed op de wegligging, de bestuurbaarheid en de remafstand.
Naast winterbanden zijn er ook all season– of vierseizoensbanden. Banden waarop je dus in alle vier de seizoenen kunt rijden. Die band is namelijk een compromis tussen een zomerband en een winterband. Voordeel is ook dat je niet elke jaar twee keer van banden hoeft te wisselen. Nadeel is dat een dergelijk compromis niet even goed presteert. Een all season-band met het Alpine-logo is in de meeste landen voldoende. In een aantal landen volstaat ook de M+S band, waarbij de letters staan voor modder en sneeuw. Ze hebben doorgaans een dieper profiel. Deze banden zijn echter niet getest voor winterse omstandigheden. Kijk voordat je gaat winterkamperen welke banden je nodig hebt in de landen die je doorkruist en in het land van bestemming.
In Nederland – en onder andere ook in België – zijn winterbanden niet verplicht. In veel andere landen waar ze meer sneeuw en ijs kennen wél. Een winterband is – in een aantal landen – pas een winterband als hij het zogenoemde Alpine-symbool heeft. Dat is een pictogram van een berg met drie pieken. In de berg staat een sneeuwvlok. Alleen met dit symbool is de band namelijk getest en goed bevonden voor winterse omstandigheden. Het symbool is terug te vinden op zowel winterbanden als all season-banden. Ben je aan nieuwe banden toe en wil je gaan winterkamperen over de grens? Let er dan op dat de nieuwe banden zijn voorzien van het Alpine-symbool.
In ons land is de minimale profieldiepte voor alle banden 1,6 millimeter. In andere landen hanteren ze voor winterbanden minimaal 3 millimeter (bijvoorbeeld Noorwegen) of zelfs 4 millimeter (bijvoorbeeld Oostenrijk). Hebben je banden minder profiel, dan rij je voor de wet op zomerbanden.
Waarom gebruiken we winterbanden niet het hele jaar door? Omdat in de zomer rijden op een winterband net zo gevaarlijk is als in de winter op een zomerband rijden. Alle voordelen die de winterband in de winter heeft, veranderen in de zomer namelijk in nadelen. Zo is de remweg in de zomer bijvoorbeeld langer. Hoe warmer het is, hoe langer namelijk de remweg. Bij 35 graden zijn de prestaties op dit gebied een schrikbarende 30% lager. Ook de wegligging is in de zomer met winterbanden slechter. Daar komt ook nog bij dat door de samenstelling van het rubber de winterband in de zomer heel snel slijt.
Landen gaan verschillend om met de winterbandenplicht. Ze stellen winterbanden vaak verplicht gedurende een bepaalde periode, maar dan alleen bij winterse weersomstandigheden. Ook de minimale profieldiepte verschilt per land. Kijk voordat je gaat winterkamperen of jouw banden aan de gestelde eisen voldoen.
Land | Periode*/omstandigheden | Minimale profieldiepte | Bijzonderheid |
Frankrijk | 1 november – 31 maart / in berggebieden | 3,5 millimeter | – Per 1-11-2021. Je leest het hier. – Alpine-symbool vereist. – M+S tot 1-11-2024 toegestaan. – Niet nodig bij gebruik sneeuwkettingen. |
Duitsland | Bij winterse omstandigheden | 1,6 millimeter | – Overgangsregeling voor banden zonder Alpine-symbool. Je leest het hier. |
Oostenrijk | 1 november – 15 april / winterse omstandigheden | 4 millimeter | – M+S banden volstaan. – Buiten genoemde periode in de bergen indien aangegeven met bord. |
Italië | 15 november – 15 april / alleen indien aangegeven met bord | 1,6 millimeter | – M+S banden volstaan. – Niet nodig indien sneeuwkettingen in auto aanwezig zijn. – Let op in de zomer met winterbanden: lees het hier. |
Kroatië | Geen vaste periode, afhankelijk van weersverwachtingen | 4 millimeter | – M+S banden volstaan – Ook verplicht sneeuwschep in de auto. |
Tsjechië | 1 november – 31 maart / winterse omstandigheden / daar waar bord staat ook als er geen sneeuw ligt | 4 millimeter | – M+S banden volstaan. |
Slovenië | 15 november – 15 maart / buiten deze periode ook bij winterse omstandigheden | 3 millimeter | – M+S banden volstaan. – Niet nodig indien sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn, |
Slowakije | Bij winterse omstandigheden | 3 millimeter | – M+S banden volstaan |
Zweden | 1 december – 1 april / winterse omstandigheden | 3 millimeter | – Ook een eventuele aanhanger/caravan moet voorzien zijn van winterbanden |
Noorwegen | 15 november – 31 maart | 3 millimeter | – Alleen voor voertuigen zwaarder dan 3500 kilo. |
Finland | 1 november – 31 maart | 3 millimeter | – Ook een eventuele geremde aanhanger/caravan moet voorzien zijn van winterbanden. – In het Finse deel van Lapland van half oktober tot eind april. |
Luxemburg | Bij winterse omstandigheden | 1,6 millimeter | – M+S banden volstaan. – Vergelijkbare regel voor winterbanden in de zomer als Italië (let op snelheidsindex). |
Winterkamperen in eigen land? Negen campings waar je prima terechtkunt.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!