TakeOff-fabrikant Easy Caravanning slaat vleugels uit

Luc Schaepkens

Easy Caravanning bouwt de TakeOff, een cross-over van een toercaravan en een vouwwagen. Voor 2021 past het merk het interieur van dit opzienbarende kampeerconcept op enkele punten aan. Daarnaast groeit het Europese distributienetwerk. Oftewel: druk, druk, druk.

Easy Caravanning: hectische start

Easy Caravanning moet zijn best doen om alle ontwikkelingen bij te houden. Bedenker en mede-eigenaar Maarten de Roos over de hectische beginperiode: “Sinds de eerste productpresentatie van het prototype van de TakeOff in oktober 2019 is het een rollercoaster geweest. Er is enorm veel belangstelling voor de TakeOff uit binnen- en buitenland, ook buiten Europa. Maar als start-up moet je keuzes maken. Daarom was onze eerste focus om een goed werkend product neer te zetten in de thuismarkt. Allereerst moesten we onze supply chain en assemblagelijn inrichten. En in het voorjaar hebben we als gevolg van het coronavirus veel last gehad van vertragingen in de toelevering van onderdelen en materialen. Maar we hebben het gered en in de periode juni-augustus hebben we alle TakeOff’s van de First Edition-serie kunnen uitleveren aan onze klanten”.

Nu, een aantal maanden verder, geniet Easy Caravanning vooral van de positieve feedback van de klanten van het eerste uur. Dat voelt als een kroon op het harde werken. Maar de makers zitten niet stil. “We blijven continu kritisch op onszelf en daarom hebben we het ‘TakeOff-klantenpanel’ opgericht. Want wie weet er nu beter wat er nog verder verbeterd kan worden dan de gebruikers zelf?”, aldus Maarten, die ook algemeen directeur is van de overkoepelende Campfire Group. Hier vallen o.a. ook de vouwwagens van Holtkamper onder. Intussen zijn er heel wat plannen. Zo liggen de schetsen voor een vierpersoons TakeOff klaar. Daarnaast werkt Easy Caravanning aan een tweede model. Daarover laat Maarten verder niets los. Wel wil hij nog kwijt dat elektrificatie niet meer weg te denken is bij het ontwerpen en dat dit een steeds grotere rol zal gaan spelen.

Aanpassingen voor 2021

Inspelend op deze trend is de TakeOff voortaan geheel elektrisch. Koken in de Sport en de Xcite doe je op een 2 zone-inductiekookplaat met regelbare temperatuur- en vermogensniveau’s. Voor campings met een laag amperage is er optioneel een speciale protector te monteren. En voor de wat koudere avonden in het voor- en najaar is er de keramische verwarming. Geluidsarm en made in Zwitserland, van Ecomat. De mogelijkheid om een gasinstallatie te laten monteren blijft. Verder is de uitneembare keuken compacter en lichter geworden. De spoelbak is lichtgewicht en opvouwbaar, evenals de jerrycan. De keukenkraan kan ook dienst doen als buitendouche.

En dan is er de distributie. Het dealernetwerk in eigen land wordt verder uitgebreid. Ook in het buitenland – waaronder Duitsland en Noorwegen – zijn de eerste dealers geïnstalleerd. In Noorwegen is de belangstelling groot. Dat heeft te maken met het beleid van de Noorse overheid. Vanaf 2025 moeten alle nieuw verkochte personenauto’s in het land volledig elektrisch zijn. Dit maakt het rijden met een traditionele toercaravan of met een nieuwe kampeerauto met dieselmotor vrijwel onmogelijk. Focus voor verdere uitbreiding in Europa ligt in eerste instantie o.a. op Zweden, Denemarken, Frankrijk, Engeland en Spanje.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur