Luc Schaepkens
Redacteur
Om aan de nieuwste norm wat betreft uitstoot van schadelijke stoffen te voldoen, krijgt de VW T6.1 nieuwe motoren. Die zijn niet alleen schoner; het scheelt ook een halve liter brandstof op 100 kilometer.v
Sinds 1 januari 2021 moeten personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in Europa voldoen aan de EU6d-ISM-FCM norm, ook wel afgekort tot EU 4 AP. Volkswagen voorziet zijn VW T6.1 daarom van nieuwe motoren. Met een uitstootfilter vlakbij de motor en een dubbele AdBlue-inspuiting. De Multivan, Transporter, Caravelle en California stoten daarmee 50% minder schadelijke stoffen uit. Daarnaast zijn ze ook nog eens zuiniger. Het scheelt een halve liter brandstof per 100 afgelegde kilometers. De motoren met motorcode EA288Nutz zijn behoorlijk onder handen genomen.
Door het verplaatsen van het uitstootfilter – van onder de bodem tot vlakbij de motor – werkt dit filter beter. Dat komt doordat de temperatuur vlakbij de motor hoger is. Daarnaast dus een dubbele inspuiting met AdBlue. Dit systeem heet TwinDosing. Ondanks de dubbele inspuiting doet de nieuwe VW T6.1 langer met een tankje AdBlue. Ook krijgt de VW T6.1 als eerste Volkswagen het nieuwe DeNox 5.3-systeem mee. Een tweede SCR-katalysator zit onder de bodem. Zo werken beide katalysatoren bij verschillende temperaturen. De gedachte daarachter is dat zo altijd een van de twee goed zijn werk kan doen. Ook bij zware belasting – zoals het rijden met aanhanger of bij hoge snelheden – is de werking zo optimaal.
Het is de eerste keer dat deze opstelling – die uit de personenautowereld komt – in een licht bedrijfsvoertuig wordt gebruikt. Vooral bij stadsverkeer scheelt dit enorm qua uitstoot. Ook de Bi-turbo werkt anders. Daarmee gaat het vermogen van de 2 liter TDI omhoog van 146 kW naar 150 kW, oftewel 204 pk. Bij alle andere motorvarianten blijft het vermogen gelijk. De VW T6.1 110 Kw is de eerste motor die met het nieuwe systeem wordt uitgerust. Ook de VW T7 zal uitgerust worden met dit systeem. De verwachting van de T7 vindt naar verwachting plaats in het vierde kwartaal van 2021. De nieuwe Volkswagenbus is dan in eerste instantie uitsluitend als Multivan verkrijgbaar. Daarom loopt de productie van de T6.1 tijdelijk door.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!